tisdag 24 februari 2009

studiebesök...

Idag har jag vart på studiebesök på kraftvärmeverket på Torsvik. Riktigt intressant faktist. http://www.jonkopingenergi.se/web/Kraftvarmeverket_Torsvik.aspx Vi var tvugna att ha på oss såna där snygga hjälmar. Är vi inte fina (titta på bilderna nedan)?! Det var lite obehagligt att gå rnt där inne på gallergolv så man såg rakt ner under sig. Fick otrolig handsvett och kände en rejäl obehags känsla i magen, men jag överlevde. Vi fick titta in i förbränningspannan, coolt. Och sen så gick vi och tittade på askan som kom ut som inte brännts, där hittade vi bland annat en skivstång med vikter på. De använde bilfälgar som "tvättmedel" för att askan skulle ut ur systemet. Svårt att förklara men riktigt häftigt och finurligt.


Kraftvärmeverket. (Bilden lånad från http://www.elmia.se/PageFiles/1363/JE-Torsvik-web.jpg)

Jag i den snygga hjälmen.

Mamma, Britt-Marie, i sin snygga hjälm.

Janne och några av mina kollegor i sina snygga hjälmar.

Nu ska jag försöka vila lite. Hade en riktigt jobbig kväll och natt med mycket förvärkar, så det blev inte mycket sömn natten som var. Ett tag var de så regelbundna att vi trodde att det var på "riktigt" men så fel vi hade. Hoppas det inte dröjer länge till innan vi får se pyret.

Inga kommentarer: