måndag 16 februari 2009

en jobbig förmiddag....

Dagen började med att jag skulle till barnmorskan. Åkte dit och allt var bra tills vi pratade om fosterrörelser och mätte magen. Pyret har knappt rört sig på hela helgen och inget idag på morgonen som h*n brukar göra. Och magen har inte vuxit något alls på två veckor. Inte bra. Så BM ringde till förlossningen och fick en tid till mig där, en halv timme senare. Jag ringer till mille som sitter på utbildning. Han kommer och hämtar mig så åker vi dit och sätter oss. Vi får vänta en stund (inte så länge som det kändes, för mig kändes det som att vi satt där i flera timmar. Men igentligen var det bara en kvart.) En äldre trevlig liten bm kom och hämtade oss och visade in oss på ett undersökningsrum. Där fick vi sitta ensamma ännu en liten stund tills det kom massa med folk. Jag blev riktigt rädd men det visade sig att det bara var en av de tre som kom in som var "vår" läkare. De andra två var en barnläkare som skulle lära sig och en student. (Måste säga att det var jätte bra att det var med en student för då förklarade läkaren precis vad det var han kollade efter och varför. Så då förstod jag också.)

Han gjorde ett ultraljud för att kolla vikten och vattnet. Pyret väger idag ca 2900 och är 10% mindre än h*n borde vara. Vatten fanns det tillräckligt med. Hjärtat slog som det skulle också. Så allt var bra men han ville att vi ska komma på tätare kontroller, så har nu två besök inbokade på spec. mot. Det känns skönt att de håller koll på oss.

Sedan fick vi byta rum. Fick komma in i en liten skrubb inte större än en liten toa. Där inne fick jag lägga mig på en brits och bm satte på ett ctg. Fick ligga och lyssna på Pyrets hjärtljud. låg runt 140 som vanligt.

Nu känner jag mig lugnare. Men det var jobbigt. Särskilt när läkaren skulle börja med ultraljudet och kläcker ur sig "vi får se ifall vi hittar några hjärtslag nu då..." (som tur var visste jag ju att hjärtat hade slagit för mindra en en timme sen.)

Ska försöka vila lite nu, har ju vart på vattentråning också. Kroppen orkar inte mycke mer idag känner jag. Ska försöka samla tillräckligt med kraft för att hänga med mamma på plastparty i kväll.
Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

plastparty? emma, du ska bli mamma- inte mormor! haha skoja bara. orkar du me en fika snart?