måndag 2 februari 2009

stränga order... j*vla fk

Var hos BM i morse. Bebisen mår bra och växer precis som den ska. Men det är värre med mig. Mitt blodtryck, som alltid ligger lågt, har gått uppåt och hade lite protein i blodet. Så Jag fick stänga order om att ta det lugnt och gå hem och lägga mig. Inte riktigt det jag vill. Så det var bara att ringa och säga till sjukgymnasten att jag inte kan komma idag men kanske nästa vecka, så det blev ingen vattenträning för mig idag tyvärr.

BM skulle fixa med min sjukskrivning idag också. Men så säger läkaren att man inte får vara sjukskriven sista månaden innan beräknad förlossning. Vi (både jag och BM) har ringt till försäkringskassan och de har sakt att det kan man visst. Men så för att bevisa för läkaren att hon harfel så ringer BM till dom idag igen och får då ett annat svar. Att man inte får vara sjukskriven de två sista veckorna. Jag blir förvirrad och arg. Så nu sitter jag i telefonkö till fk för att få ett vettigt svar, helst på papper. (Sitter med datorn i knät för att samtigit vara inne på deras hemsida och leta om det står något där. Jag har inte hittat något än.) Allt med fk är krångligt och de kan inte reglerna själva, hur ska då jag kunna dom? Jag har knappast valt att få foglossningar. Jag hade mer än gärna jobbat och tjänat lite pengar. Det man får från fk går knappt att leva på.

Jag ska igentligen gå med kryckorna men det var så halt ute så jag vågade inte. Tyvärr är jag inte av med dom än. Jag har fått känna att jag gick utan dom igår på promenaden. Det är ingen rolig dag alls. Ont i huvudet, bäckenet, ryggen och illa mående.

Hoppas att fk svarar snart. Hittills har jag suttit i telefon kö i 15 minuter.
------------------------------------------------------------------------------------------
Det slutade med ca 40minuter i kö. Läkaren har fel. Försäkringstanten som BM pratade med har fel. Jag har rätt och jag har hittat papper på det!!!!! Ville bara meddela att som gravid får man visst vara sjuksriven enda fram till förlossning (eftersom beräknat datum och igentlig förlossning kan variera.) Så skönt att veta att jag har rätt. Tjejen som jag pratade med från fk var jättetrevlig och hjälpsam. Det var tack vare henne som jag hittade pappret på nätet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Härligt att du fick tag i en bra kontakt, se till att få in alla papper ordentligt nu med en gång. För du vet aldrig hur länge det dröjer innan bebben kommer. Kan komma i morgon eller om 6-7 veckor. Vi tycker synd om dig att du har det så jobbigt - det är inte kul att vara hemma när man inte valt det själv. kramar moster