tisdag 15 januari 2013

lila finger och penicillin

Elina har haft en infektion i nagelbandet på höger långfinger i ca en vecka. Så idag blev det en tur till "finger"läkaren. En jätteduktig Elina lät "finger"läkaren titta, trycka och känna. Det hela resulterade i en penicillinkur på en vecka. Och plåster på hela tiden för att undvika att få in smuts i infektionen. Så eftersom det skulle ta en stund att göra receptet på medicinen gick vi en sväng på City Gross och shoppade loss på massa plåster. Vi har nu Bamse-, HelloKitty- och djurplåster hemma, Elina är riktigt nöjd med just den delen. Hon är däremot inte nöjd alls över att behöva ta medicinen.

Hon avskyr den och stoppar fingrarna i halsen så hon får upp det. (Ja, mamma, jag vet jag var lika dan.) Tips på hur man får i henne den mottages tacksamt. 

Idag försöktes det med mutor, blandningar och hallonsoda. Tillslut skrev vi upp 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 och 14 på vår lilla anslagstavla. Vi ska nu stryka siffrorna baklänges och runt 1an är det ett hjärta. Hjärtat innebär att all medicin är tagen och då åker vi till leksaksaffären och köpen en leksak. Funkade tillslut  tillsammans med allt det andra och två vääääldigt övertalande föräldrar (den ena via telefon).

Så om ni sitter inne på tips på hur man får i barn medicin så  mottages de som sagt tacksamt :)

1 kommentar:

Hanna sa...

Det enda jag vet att vi gjorde när jag skulle få i mig medicin var att muta mig med godis ... Funkade alltid.
När det gällde tabletter så la pappa alltid i några i havrekuddar (havrefras) och sen några utan och så fick jag bara äta - lite mer avancerat men jaa ;)