torsdag 15 januari 2009

Pappapapper och journaler

Idag har vi vart hos Familjerätten och Mille har skrivit på pappapapperna. Så nu är han pappa på pappret också. :) Det känns bra tycker jag. Men även denna handläggaren hade nog en dålig dag. Varför ska jag råka ut för alla som har en dåligdag?

Isnart tre veckor har jag vart på jakt efter en journalkopia. Det är svårare än man tror att få tag på sin journal. Man blir kopplad dit o hit o dit igen. Ombedd att skicka ett skriftligt brev där man ber om att få sin journal hemskickad. Och sedan när man ringder för att fråga hur det går så visar det sig att man inte alls skulle skickat något brev dit utan att man skulle kontakta mottagningen. Och mottagningen säger i sin tur att man ska ringa till arkivet, som skickar en tillbaka. Tillslut nu så fick jag prata med en sekreterare på mottagningen som sa "Om du skickar ett brev hit, där det står vem du är, vad det är för journal du vill ha och varför du behöver den. Så fixar jag det." Äntligen tänkte jag nu måste det väl bli rätt. Jag vågar knappt hoppas. Men förhoppningsvis så kommer min journal på posten inom några dagar. Och då kan jag skicka den vidare till mitt krånglande försäkringsbolag.

Allt detta för att försäkringsbolaget vill ha exakt datum på när jag fick diagnosen astma. Hur lätt är det igentligen? Jag har haft astma så länge jag kan minnas. Så den stackars sekreteraren får nog gräva långt in bland journalerna för att hitta rätt papper. För troligen är det ett journalbland som skrevsförhand och som inte ligger i datorn. Jag skrev i brevet och tipasade om åren 1994-96 för jag tror att det var där någon gång.

Inga kommentarer: