fredag 26 september 2008

26/9-08 Ultraljud

Imorse kl 8.15 satt vi i väntrummet uppe på ryhov och var riktigt spända, eller i varjefall jag. Klockan 8.30 blir vi uppropade och får komma in i ett hyfsat stort rum. Där finns en drist, en ultraljudsmaskin lite stolat och ett skrivbord med en dator på. Efter lite information om hur undersökningen kommer att gå till så får jag lägga mig på den kalla britsen och jag är berädd på den kalla gelen som de lägger på magen. Men redan här blir jag positivt överaskad. Dwen var uppvärmd!! Sen så trycker hon, barnmorskan, lite lätt med avläsaren mot magen och vips så ser man en liten bebis på skärmen uppe på väggen. Det var hur häftigt som helst!

En liten tår föll från mitt öga och de örjar gå upp för mig att det varkligen är något som lever där inne. Vi fick se ett snabbt litet hjärta, ryggrad, huvud, armar och ben, fötter och händer. Under hela undersökningen beskriver bm vad hon ser och visar oss på skärmen så att vi också ska se. Hon sa att allt såg bra ut och allt fanns där det skulle. Helt plötsligt får hon en bild på nästan hela bebisen från sidan, den bilden har nu även vi på ett litet foto. Och en stund senare så har bebisen vridit sig och har armen lite uppåt och man ser en hand som gör "tummen upp", även denna finns på pappersfoto. ( Jag ska försöka scanna in bilderna och lägga upp dom här senare.) Vi fick se att det rörde på sig där inne nästan hela tiden. Massor av viftandes med armarna och benen. Hon undrade om jag hade känt något än och sa att jag kommer troligen att känna det tydligare om några veckor eftersom moderkakan ligger framför barnet, vilket tar upp de flesta stötarna. Och mille kommer även han att kunna känna lite senare än "normalt" på grund av detta. Men det gör oss inget för nu har vi sett det lilla undret.

Någon gång under undersökningen så tror jag att även mille förstod lite mer vad det är som bor där inne. Och även jag. Ett tag fick jag för mig att jag bara hade ätit för mycket onyttigt och att det var därför jag gått upp i vikt och mått konstigt. Men som tur var hade jag juh fel.

Ikväll ska jag och Mille gå på resturang, jag vet inte vilken men det blir säkert gott. Och defenetivt Trevligt.

Nu är datum soch tid för förlovningsfesten satt. Den festen för släkt. För vänner kommer det senare. 11/10 kl 17.00. Det är om två veckor! Jag hoppas att alla kan komma för det kommer att bli trevligt, hoppas jag. Så i morgon åker jag och Mille till Göteborg för att shoppa kläder till festen. Vi hoppas att vi hittar något. Önska oss lycka till.

Många kramar emma*

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror nog att jag låg på samma brits och kollade på samma skärm som dig. Blev också positivt överraskad av den varma gelen!:)